12 دسامبر 2023- ایران: یک کارآزمایی بالینی تصادفی منتشر شده درPediatric Endocrinology Diabetes and Metabolism ، تأثیر پروبیوتیک های خوراکی را بر سطح هموگلوبین A1c در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 (T1DM) روشن کرد .این مطالعه تأثیر معنی داری را بر سطح HbA1c در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 با مصرف پروبیوتیک های خوراکی، نشان نداد.

پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم های زنده ای هستند که می توانند اثرات مثبتی بر تعادل میکرو فلور روده و سلامت میزبان داشته باشند. مطالعات اخیر نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند رشد میکروارگانیسم های مفید را در روده افزایش داده و دیابت را بهبود بخشند. اثربخشی پروبیوتیک ها در درمان برخی از بیماری ها مانند مقاومت به انسولین، چاقی، دیابت نوع 1 و 2 و کبد چرب غیر الکلی گزارش شده است.

کنترل صحیح قند خون در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 با کاهش خطر عوارض، تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و متابولیسم آنها دارد. حسین شعبانی میرزایی و همکارانش از گروه غدد اطفال در دانشگاه علوم پزشکی تهران، به بررسی تأثیر مصرف پروبیوتیک های خوراکی بر هموگلوبین گلیکوزیله در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 پرداختند.

برای این منظور، محققان یک کارآزمایی بالینی تصادفی و کنترل شده یک سو کور را شامل 52 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 انجام دادند. آنها به دو گروه 26 نفری تقسیم شدند.

گروه پروبیوتیک روزانه یک کپسول پروبیوتیک را به مدت 90 روز همراه با انسولین درمانی معمول، دریافت کردند. گروه کنترل فقط انسولین درمانی دریافت کردند. نمونه های خون هر دو گروه برای اندازه گیری قند خون ناشتا،HbA1c  و پروفایل لیپیدی در ابتدا و انتهای کارآزمایی گرفته شد.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

· مقدار HbA1c در هر دو گروه بالا بود، اما این افزایش در گروه پروبیوتیک (افزایش 0.1%) نسبت به گروه شاهد (افزایش بیش از 0.4%) کمتر بود. این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود.

· میانگین سطح گلوکز پلاسمای ناشتا در گروه پروبیوتیک نسبت به گروه کنترل، کاهش معنی داری داشت.

· عوارض حاد دیابت، مانند کتواسیدوز یا هیپوگلایسمی قابل توجه، در بیماران مورد مطالعه رخ نداد.

محققان نوشتند: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک‌های خوراکی تأثیر قابل‌توجهی بر سطح HbA1c در کودکان مبتلا به T1DM ندارد، اما سبب کاهش معنی دار سطح گلوکز پلاسمای ناشتا در گروه پروبیوتیک گردید.

آنها نتیجه گیری کردند که کاهش معنی دار سطح گلوکز پلاسمای ناشتا ممکن است نشان دهنده ی پتانسیل مطالعات آینده در مورد اثر مفید پروبیوتیک ها بر وضعیت گلایسمی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/pediatrics-neonatology/news/oral-probiotics-have-no-significant-impact-on-hba1c-levels-in-children-with-type-1-diabetes-study-121363